Da viceskoleleder Vivian Maier skulle skrive speciale på Den Offentlige Lederuddannelse, var det oplagt for hende at rette fokus på et aktuelt og relevant område inden for skoleledelse; inklusionsopgaven. Derfor brugte hun sit speciale til at undersøge, hvordan hun og skolelederen kunne understøtte arbejdet med inklusion og ikke mindst opnå følgeskab blandt personalet inden for skolens tildelte budget.
Udgivet den 20-11-2023

I slutningen af maj afleverede Vivian Maier, som er viceskoleleder på Ulstrup Skole i Favrskov Kommune, sit speciale på Den Offentlige Lederuddannelse med problemformuleringen: ”Hvordan kan vi som ledelse understøtte arbejdet med inklusion og opnå følgeskab blandt personalet inden for skolens tildelte budget?”

I løbet af sit specialemodul havde Vivian blandt undersøgt, hvordan hun som leder kunne motivere og skabe mening for medarbejdere i forhold til inklusionsopgaven. Og hvilken strategi hun skulle vælge, når hun satte proceduren i gang, som skulle være med til at ændre kulturen i organisationen.

- Jeg valgte dette fokus for mit speciale, fordi vi bokser med inklusionsopgaven herude på Ulstrup Skole. Jeg ville gerne undersøge, hvordan vi bedst muligt kan understøtte arbejdet med inklusion, og hvordan vi får vores Mellemrumstilbud, som er en delvis specialafdeling på skolen, til at lykkes, forklarer Vivian.

Hvordan ændrer man medarbejdernes bevidsthed om inklusionsopgaven?

Da den nuværende skoleleder blev ansat på Ulstrup Skole for nogle år siden, ændrede hun på proceduren i forhold til, hvor mange af eleverne, der skal visiteres til specialtilbud i kommunen. Denne ændring gjorde, at flere elever skulle forblive på Ulstrup Skole, men det krævede at medarbejderne også skulle ændre på det pædagogiske arbejde omkring eleverne.

- Jeg blev nysgerrig på, hvorfor jeg har en oplevelse af, at nogle af medarbejderne fortsat er udfordret i det pædagogiske arbejde, som vores skoleleder har sat i gang, fortæller Vivian og uddyber:

- I løbet af mit speciale blev jeg bevidst om, at vi står med en kompleks situation. Vi har en økonomi, der er styrende for, hvordan vi driver skole, Samtidig har vi nogle medarbejdere, som kan være udfordret i at løfte inklusionsopgaven. Gennem mit analysearbejde af mine gruppeinterviews kom jeg frem til, at vi bliver nødt til at sætte tempoet lidt ned.

- Disse interviews skabte en bevidsthed om, hvor medarbejdernes motivation lå. Det var en øjenåbner for mig at finde ud af, at der skal mere til fra mig som leder. Der skal flere ord og flere handlinger på. Og medarbejderne skal også have dannet sig nogle flere erfaringer, før inklusionsarbejdet bliver en fasttømret del af deres pædagogiske arbejde, fortæller Vivian.

- Da min skoleleder læste mit speciale, blev hun overrasket over, at vores mindset som ledelse er længere fremme end medarbejdernes. Vi som ledelse kan jo godt se meningen i de ting, som vi sætter i gang. Og vi kan se det langsigtede perspektiv. Men det betyder ikke, at det er tydeligt for alle medarbejdere. Jeg tænker, at deres motivation ligger et andet sted. Deres fokus er på undervisningen og på at kunne levere et fagligt budskab fremfor det overordnede perspektiv, siger Vivan og fortsætter:

- Inklusion fylder mere og mere i folkeskolen i dag, derfor er det også vigtigt, at dette fokus bliver en del af medarbejdernes mindset og deres motivation for at kunne lykkes.

Har analysearbejdet i baghovedet

På Ulstrup Skole har de udarbejdet en procedure, som forklarer arbejdsgangene i inklusionsarbejdet, når de står med en elev, der har det svært. Dog er det ikke alle medarbejdere, der gør brug af proceduren. For Vivian har det betydet, at hun skal være mere vedholdende i at koble proceduren på nogle af de ting, som medarbejderne gør i forvejen.

- Når vi taler ind i inklusionsopgaven, og når personalet står i deres udfordringer, så har jeg mit analysearbejde i baghovedet. Hvor er de henne? Og hvordan får jeg skabt noget motivation for dem? Der ligger hele tiden en bevidsthed i baghovedet. En bevidsthed om, at jeg kan ikke tage for givet, at de kan se værdien i at gøre de ting, som jeg kan se værdien af. Så den motivation skal jeg ligesom få skabt, forklarer Vivian.

- Hvis jeg skal skabe motivation for medarbejderne, forsøger jeg så vidt muligt at inddrage dem, når vi skal i gang med nogle tiltag omkring de elever, som har det svært. Samtidig forsøger jeg at skubbe dem lidt ud af deres comfort zone. Men jeg er i hvert fald blevet mere bevidst om, at jeg skal sætte flere ord på, hvilke scenarier man kan sætte op – og hvad de mulige udfald af disse scenarier kan være, siger Vivian og peger på, at hun bruger teorierne fra sit speciale i forhold til mødet med medarbejderne.

- Det har helt klart gjort noget ved mig at skrive mit speciale. Det har motiveret mig som leder og bekræftet mig i, at vi som ledelse bliver nødt til sætte tempoet lidt ned, hvis vi skal have medarbejderne med ombord i forhold til inklusionsopgaven, afslutter Vivian.

Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

JR
Studievejleder - DOL
Jane Rasmussen
TOL
Studievejleder - DOL
Tina Olsen