Man kan ikke lede en skole uden jura

Som ny leder i folkeskolen kan det være svært at bevare overblikket – særligt når man kombinerer uprøvede fagområder med en hektisk arbejdsgang. COKs kursus for nye skoleledere har givet to ledere et bedre tag om jobbets juridiske rammer og styringsmæssige vilkår.

”Det pædagogiske er der styr på. Men juradelen, det er svært. For selvom alle, der er skoleledere i dag, har en pædagogisk diplomuddannelse, så har vi stadig ikke haft juradelen”, fortæller Pia Brøndsted Jacobsen. Hun er ny skoleleder på Bogense skole i Nordfyns kommune og har netop færdiggjort COKs grundkursus for nye skoleledere.

Skoleledere træffer dagligt en lang række beslutninger, der vedrører bl.a. elever og lærere. Her er det afgørende, at skolelederen kender den relevante jura. Men det er nemmere sagt end gjort – for hvilke tråde kan man trække i som ny folkeskoleleder, og hvordan ser de juridiske spilleregler ud, når man skal agere både myndighedsperson og personaleleder?

Fra fjernt til nært

”Via kurset har jeg fået en anden indsigt i den juridiske myndighedsdel med aktindsigt, samtykke og afgørelser. Jeg har også brugt KL, hvis der er noget jeg har været i tvivl om. Før var KL fjernt og ikke noget, jeg brugte. Nu er de kommet tættere på”, siger Pia Brøndsted Jacobsen og møder tilslutning fra en anden af kursets deltagere – Dorte Stangholm, souschef på Brørupskolen i Vejen kommune:

”Jeg har fået et pænt overblik over, hvor jeg kan hente viden, hvis jeg har brug for det. Og jeg har fået nogle kontakter til mere erfarne ledere. Når man tilbringer så meget tid sammen, skaber det et netværk og giver gode ideer, samt folk du kan ringe til, som du stoler på”, fortæller hun. 

Et samlet puslespil

COKs kursus sætter netop fokus på at skabe overblik og introducerer til lederskabets udfordringer, rammer, vilkår og forudsætninger. Udover de juridiske spidsfindigheder vil du bl.a. prøve kræfter med økonomistyring og Aula. For Dorte Stangholm blev kurset derfor også en øjenåbner, der satte fokus på områder, hun ikke forinden havde overvejet at beskæftige sig med: 
 
”Inden kurset sad jeg ikke i Aula-styregruppen på min skole, men det gør jeg nu. Man bliver generelt overrasket over, hvor lidt man ved, når man kun får det i bidder i skolen i en travl hverdag. Så når man har tid nok, når det bliver gennemgået, er det ligesom et puslespil, der bliver lagt. Her opdager man, hvor stort puslespillet er – det er ikke bare et lille felt. Der er faktisk flere brikker er bygge med”, siger Dorte Stangholm og forsætter: 

”Hvis ikke du har begreb om at se organisationen som en helhed, så har du svært ved dit job som leder i en folkeskole – du kan ikke agere. Nu har jeg opdaget, at der er andre områder end dem, jeg bare på forhånd er god til, og når jeg viser interesse for dem, så vil folk gerne lukke mig ind. På den måde er jeg lige pludselig også vildt interesseret i tal, økonomi og jura”, siger Dorte Stangholm og slutter med at give kurset en varm anbefaling. 
 
Grundkursus i skoleledelse for nye skoleledere har givet Dorte Stangholm et nyt syn på sin rolle som leder. Men det har også givet hende blik for ledelse som disciplin, og derfor skal hun og en anden deltager, hun mødte på kurset, nu i gang med kompetencegivende uddannelse. 

Mangler du en grundig introduktion til folkeskolens ledelsesopgave? Så deltag på COKs kursus og bliv klædt ordentligt på til at organisere og planlægge skoleåret fra start til slut. 

Grundkursus i skoleledelse for nye ledere i folkeskolen

Har du brug for at få de grundlæggende kompetencer og viden til at organisere og planlægge skoledagen/-året på egen skole?

Se detaljer
Gem som favorit