NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Borgmester- og direktionssekretærens faglige og personlige udvikling

Det årlige træf

Brug et par dage sammen med borgmester- og direktionssekretærerne fra hele landet, få ny og aktuel viden, inspiration og værktøjer med hjem til det daglige arbejde og få lejlighed til viden- og erfaringsudveksling.

Fremtidens borgmester- og direktionssekretær er ikke en rolle eller en unik arbejdsfunktion, som du skal mestre om fem år – det er en åben invitation til at samskabe nye måder til at udvikle, forny og ændre måden, vi tænker, taler om og udfører forvaltning og myndighed på. Nogle gange kan det næste føles som om at man skal opfinde jobbet på ny – Corona eller ej.

Som en aktiv medspiller i samspillet med borgmester, kommunaldirektøren og kollegaer handler det om at have styr på de klassiske dyder og kvalifikationer. Dem skal der være styr på. Men fremtidens borgmester- og direktionssekretær skal kunne mere, og derfor skal hun også mestre kompetencer, som f.eks. handler om samarbejde på tværs mellem bygninger, fagligheder, funktioner og kulturer.

Kom med på 2 dage, hvor fokus er på ’det nye job’, og hvor borgmester- og direktionssekretærens opgaver, roller og funktioner er i centrum – opgaver som også skifter med hastige skridt i disse år. Nye måder at organisere sig på i kommuner og regioner, nye relationer til borgerne og virksomheder, nye digitale muligheder og nye arbejdsmetoder udfordrer de mere traditionelle sekretæropgaver, og borgmester- og direktionssekretærerne kan også involvere sig i helt nye udfordringer og ansvarsområder.

Konferencen foregår på Comwell Middelfart, Karensmindevej 3, 5500 Middelfart – tæt på skov og strand, og nemt tilgængelig fra alle steder i landet.

Deltagelsesgaranti

Vær med online, hvis COVID-19 hindrer fysisk fremmøde. Læs mere her

Målgruppe

Kurset henvender sig til borgmester- og direktionssekretærer.

Kursusdatoer
  • Comwell Middelfart, Karensmindevej 3, 5500 Middelfart
    Borgmester- og direktionssekretærens faglige og personlige udvikling
    11.01.2022 kl. 12:00 - 12.01.2022 kl. 12:00
Når du vælger startdato og sted opdateres pris, informationer og tilmeldingslink automatisk.
Datoer
Comwell Middelfart, Karensmindevej 3, 5500 Middelfart
Borgmester- og direktionssekretærens faglige og personlige udvikling
11.01.2022 kl. 12:00 - 12.01.2022 kl. 12:00
Pris: 6.995 kr.
Prisen er. ekskl. moms og dækker undervisning, materialer og forplejning, samt overnatning i enkeltværelse. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristens udløb.
Tilmeldingsfrist11.12.2021. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Gem som favorit

Program

Dag 1
  • 12:00
    Ankomst og frokost
  • 13:00
    Velkomst og præsentation af programmet
    Kursusleder, chefkonsulent Anne Marie Søland, COK - Center for Offentlig Kompetenceudvikling.
  • 13:15
    Nye tilgange efter Corona – hvad har vi lært af processen (bør og gør)?
    Vi skal stå sammen ved at holde afstand - sådan sagde vores statsminister, da hun 11. marts lukkede landet ned. Siden har de fleste af os befundet os i varierende grader af kaos: Hvad sker der med vores hjemmeliv, når vi enten bliver isoleret alene, eller sammen med vores familier, som vi normalt kun er sammen med morgen og aften? Hvad sker der med vores relationer og venskaber, når vi ikke længere må give et knus, invitere på et glas vin eller en kop kaffe? Og hvad sker der med vores organisationer, når vi ikke længere kan forbinde os til vores kollegaer ved fysisk at mødes, og se hinanden i øjnene - og når vi ikke længere kan mødes med samarbejdspartnere og medlemmer, og udføre centrale dele af vores normale opgaver?

    I efteråret har borgmester- og direktionssekretæren også skulle finde på nye måder at samarbejde på- og genopfinde gamle måder at måde organisere sig på.

    Vi starter med fokus på de ting, som har fungeret godt og som vi skal blive ved med at gøre i rollen som borgmester- og direktionssekretæren samt de ting, som vi for alt i verden skal undgå at gøre mere af.

    Chefkonsulent Anne Marie Søland, COK - Center for Offentlig Kompetenceudvikling.
  • 14:15
    Transaktionsanalyse – ved borgmester- og direktionssekretærens bord!
    Transaktionsanalyse - et praktisk værktøj til at forstå sig selv, forebygge konflikter og handle effektivt i samarbejdet med andre.

    I arbejdslivet oplever vi engang imellem svære situationer, hvor kommunikationen går skævt og hvor konflikten synes uundgåelig. Som borgmester- og direktionssekretær kan du opleve andre mennesker som pludseligt skiftende i deres adfærd og tilstand, og det kan være svært at navigere i. Viden om og fokus på disse skiftende tilstande kan gøre en stor forskel i dit samspil med andre - både internt og eksternt i organisationen.

    Til dette inspirationsoplæg vil du blive præsenteret for transaktionsanalysen og måder at bruge den på i dit arbejde. Transaktionsanalysen er et effektivt værktøj til at forbedre dit samarbejde og din kommunikation med andre - både kolleger, eksterne parter og forældre. Gennem enkle måder at karakterisere forskellige tilstande lærer du at skabe positive forandringer i din kontakt med andre, hvor der er risiko for misforståelser og konflikter. Metoden er ikke kompliceret, men kan forklares i et enkelt og letforståeligt sprog og hjælper dig bl.a. til at anvende hjernen i stedet for følelserne i den svære kommunikation. Derved opnår du en bedre forståelse af situationerne, du kan forebygge konflikter og du giver dig selve mere effektivt handlerum til det fælles bedste

    Oplæg ved underviser og læringskonsulent Ivan Stahl Jacobsen, Stahl Consulting ApS.
  • 16:15
    Four o'clock tea
  • 16:30
    Vidensdeling café
    Med udgangspunkt deltagernes egne historier og udfordringer fra borgmester- og direktionssekretærjobbet og det foregående oplæg, indledes en samskabelsesproces blandt deltagerne. Erfaringsudveksling, fordybelse og refleksion leder frem til en indkredsning af de centrale udfordringer/forandringer der er på området lige nu og hvordan disse skal håndteres.
  • 19:00
    Middag
  • Spørgsmål ved kaminen – og andre anledninger til erfaringsudveksling
Dag 2
  • 07:00
    Morgenbuffét
  • 08:00
    Fremtidens borgmester- og direktionssekretærområdet – og hvad skal der til for at honorere kravene?
    Oplæg ved sekretariatschef Merete Skovgaard Jensen, Haderslev Kommune.
  • 09:30
    Pause
  • 09:40
    Samarbejdet mellem kommunaldirektøren og sekretæren!
    Hvordan står det egentlig til med samarbejdet og samspillet mellem direktørerne og borgmestersekretæren? I det daglige arbejde er en respektfuld og gensidig kommunikation afgørende, men godt samarbejde kræver knofedt, ærlighed og vedholdende arbejde. Derfor sætter vi fokus på de elementer, som gør det gode samarbejde, og har inviteret kommunaldirektør Tom Ahmt fra Aabenraa Kommune. Igennem mange år i det kommunale landskab har Tom trukket på borgmester- og direktionssekretærens viden og erfaringer, og han kommer med sit bud på, hvad der betyder noget i det relationelle spil mellem direktørerne og borgmestersekretæren?
  • 10:50
    Vidensopsamling
  • 11:40
    Opsamling og afslutning
  • Frokost, herefter afrejse

Vil du vide mere?

Kontakt os i dag