Ny skolelederuddannelse skal være praksisnær og med mulighed for specialisering

23.05.2017
Skole
Ledelse
Uddannelsen af skoleledere bør styrkes inden for rammerne af diplomuddannelsessystemet, men uddannelsen skal være mere praksisnær i forhold til ledelsesarbejdet på egen skole, og det skal være muligt at specialisere sig i skoleledelse med særlige grund- og valgmoduler.
Læs nyhed

Det er ideen, vi skal tænde på

23.05.2017
Hvorfor kigger vi altid på problemet, det er ideen, vi skal tænde på? Sådan spørger administrativ sagsbehandler Nicklas Pape Healy i sin logbog, da han i 2015 gik på kommunommodulet Den innovative medarbejder. Her to år efter er logbogen stadig et vigtigt redskab for Nicklas – så vigtig, at havde der stået et natbord ved hans seng, så havde logbogen haft sin faste plads der.
Læs nyhed

Børn og Unge i Aarhus Kommune skaber nyt administrativt fællesskab

18.05.2017
Forvaltning
Børn og unge
KAMBU - Kompetenceudvikling af Administrative Medarbejdere i Børn og Unge i Aarhus Kommune – er et samarbejde mellem Børn og Unge i Aarhus Kommune, COK, VIA og HK Kommunal. Tilbuddet, der er et jobrotationsforløb, sikrer bedre rammer for fælles kompetenceudvikling, og Børn og Unge er i dag et skridt tættere på målet om at skabe en faglig fælles administration.  
Læs nyhed

Borgerne er en stor udfordring

16.05.2017
Politik
"Komplekse problemstillinger" er den største udfordringer for kommunalpolitikerne. Men lige efter kommer "borgerinddragelse", viser en undersøgelse foretaget af COK i 95 kommuner.
Læs nyhed

Jeg har fået et helt andet syn på, hvad en teamkoordinator er

09.05.2017
Sandra Gleerup er skolepædagog på Tønder Grundskole og en af deltagerne på teamkoordinatoruddannelsen i Tønder Kommune. Hun er endnu ikke teamkoordinator, men hendes ledelse har alligevel sendt hende med på forløbet. Hun håber, at der fremover også bliver et team for skolens pædagoger, hvor de kan diskutere værdier, opgaver og mål.
Læs nyhed

En rolle, man både får og tager

09.05.2017
Teamkoordinatorerne har en vigtig opgave i at hæve kvaliteten af skolens arbejde. Det kræver mod – men også helt konkrete værktøjer til at lede situationen. Tønder Kommune har uddannet 50 teamkoordinatorer til at løfte opgaven med at kvalificere teamsamarbejdet og styrke elevernes udbytte. 
Læs nyhed

En god platform at stå på, så teamkoordinatoropgaven ses som en positiv udfordring

09.05.2017
Klokken er ni, og på Løgumkloster Distriktsskole møder henved 50 lærere fra tre distrikter i Tønder lidt senere end normalt. De er på teamkoordinatoruddannelse, og i dag er det sidste modul. Derfor er 17 ledere inviteret med på dagen, dels for at få et ind-blik i, hvad deltagerne har arbejdet med gennem forløbet, dels for at deltage i diskussioner om, hvordan teamkoordinatorer og deres ledere arbejder videre med teamorganisering og værktøjer efter forløbets afslutning. 
Læs nyhed

Konstante udfordringer betyder, at kommunalpolitikere aldrig “færdiguddannes.” Det er en styrke for lokaldemokratiet.

08.05.2017
Politik
COK har netop gennemført undersøgelsen ”Politiker-undersøgelse 2017 – udfordringer og kompetencebehov”. Undersøgelsen viser, at der skal langt mere end én valgperiode til at ”færdiguddanne” landets kommunalpolitikere. Det centrale spørgsmål er, om kommunalpolitikerne nogensinde bliver – eller skal blive – ”færdiguddannet”?
Læs nyhed

”Jeg skal have fyldt på, så jeg er attraktiv!”

02.05.2017
Sara Andersen havde ikke været færdiguddannet og fastansat i ret lang tid, før hun kontaktede personaleafdelingen i Allerød Kommune og gjorde krav på tilbudspligten. En ret alle nyuddannede kontorassistenter har til at få tid og økonomi fra deres arbejdsplads til at gå i gang med en kommunomuddannelse.
Læs nyhed

På vej mod det professionelle læringsfællesskab

24.04.2017
Skole
Ledelsen skal i spil, og så er der behov for mere tid til at løfte og udvikle teamkoordinatorfunktionen og teamets opgaver, skriver Inga Kastberg-Hansen i en refleksion over udbyttet af at være på teamkoordinatoruddannelse.
Læs nyhed