Målgruppe

Ledere, assistenter, terapeuter og sygeplejersker hvor brug og/eller implementering af borgernær velfærdsteknologi er en væsentlig del af deres arbejde.

Kursusdatoer
  • COK Herlev, Lyskær 3 ef, 1. sal, 2730 Herlev

    Modul 1
    14.04.2020 kl. 09:00 - kl. 15:30

    Modul 2
    28.04.2020 kl. 09:00 - kl. 15:30
Datoer
COK Herlev, Lyskær 3 ef, 1. sal, 2730 Herlev

Modul 1
14.04.2020 kl. 09:00 - kl. 15:30

Modul 2
28.04.2020 kl. 09:00 - kl. 15:30
Pris: 4.175 kr.
Tilmeldingsfrist12.03.2020. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Forløb tilpasset arbejdspladsen
Gem som favorit

Velfærdsteknologi – hvordan får vi det integreret i praksis

Et nødvendigt kursus for dig som arbejder i den kommunale ældrepleje

Der er et stigende fokus på at teknologi kan bidrage til at løse mange af velfærdssamfundets udfordringer, men også at teknologi potentielt kan forbedre borgerens livskvalitet, og måske endda medarbejdernes arbejdsmiljø.

Mange kommuner indkøber forskellige teknologier, men redskaberne ender ofte i et hjørne – måske fordi formålet med dem er uklart, at der mangler kompetencer til at bruge dem aktivt i hverdagen, eller måske fordi teknologi bliver set som det kolde alternativ til de varme hænder?

Udfordringer er der i hvert fald nok af, men nu udbyder vi i COK i samarbejde med en meget dygtig ergoterapeut også et kursus der kan præsentere konkrete løsninger og viden om velfærdsteknologi.

Så mangler du og din organisation

  • Viden om velfærdsteknologi relateret til borgere, organisationer og det politiske niveau
  • Brugerorienterede refleksionsredskaber til implementering eller afprøvning af velfærdsteknologi
  • Kompetencer itil at vurdere anvendeligheden af velfærdsteknologi målrettet borgere, pårørende og ansatte

Så er dette 2 dages kursus værd at overveje.

Kurset har fokus på redskabet LTV - livsorienteret teknologivurdering, som kursets underviser har været med til at udvikle. Her er fokus på værditilvækst hos brugeren (borger eller ansat). Redskabet kan særligt bruges til at vurdere om teknologien kommer til at blive brugt eller hvorfor teknologien ikke bliver brugt.

Endvidere vil man i løbet af kurset træne og øve sig i brugen af forskellige refleksionsredskaber. Redskaber som underviseren har afprøvet og hvor effekten er et hurtigt og mere visuelt billede af hvorfor en teknologi er en succes eller hvorfor den ikke bliver brugt. På denne måde bliver man skarpere på teknologiernes muligheder og barriere, således at implementeringsovervejelser bliver mere nuancerede og har mere substans.

Der vil mellem de to kursusdage være en konkret praksisopgave, således at der arbejdes målrettet med udvikling og afprøvning i egen organisation.

Undervisere/ Oplægsholdere

Ergo-consult Jonas Holsbæk, Holsbaek

Program

Se programmet for forløbet nedenfor
Dag 1
  • 08:30
    Kaffe/te med brød
  • 09:00
    Velkomst og introduktion
  • Velfærdsteknologi – typer, begreber og hvad skal vi bruge det til?
  • Målgruppen for velfærdsteknologi
    - Pårørende
    - Ansatte
    - Kronisk syge (somatisk/psykisk)
    - Ældre
    - Voksne
    - Børn
    - Hjemmeboende/indlagte

    Kort øvelse efterfølgende
  • Introduktion til redskabet LTV -Livsorienteret teknologivurdering
  • Opgave: start på at udfylde LTV
  • 15:30
    Vi ses i næste uge
Dag 2
  • 08:30
    Kaffe/te med brød
  • 09:00
    Siden sidst
  • Opsamling og refleksion over opgaven
    - Hvilke informationer var vigtige ift. om teknologien giver jeres brugere værdi?
    - Hvad kunne i svare på selv og hvad måtte i ud og spørge brugerne om?
    - Hvad kan ændres for at teknologien kan give mere værdi?
  • Gennemgang af begreberne og betydningen af teknologiers meningsfuldhed og tilgængelighed
    (herunder etiske overvejelser, universelt design og teknologiens tilgængelighed for bliver en begrænsning for andre)

    Top-Down øvelse:
    Case om en borgers ønske om værditilvækst hvor vi sætter krav til hvad teknologien skal kunne gøre i fællesskab - samt om den er anvendelig (Øvelse med brug af en refleksionscirkel)

    Øvelse: tag en velkendt borger og lav top-down analyse af krav til teknologi. Herefter forsøger vi at komme med forslag til teknologier i plenum.
  • Oplæg om teknologiens påvirkning af vores professioner efterfulgt af øvelsen herunder
  • Teknologiforståelse – øvelse fra technucation: udvikling af professionerne
  • 15:30
    Tak for denne gang??

Vil du vide mere?

Spørg en COK'er