Målgruppe

Forløbet er for alle medarbejdere, der har en særlig rolle/opgave på skolen, arbejdspladsen eller i organisationen uanset om du er ny i rollen eller har flere års erfaring.

Vi anbefaler at flere medarbejdere fra samme arbejdsplads tager uddannelsen sammen, da det giver en særlig god mulighed for at koble forløbet til egen praksis, men det er ikke et krav.

Kursusdatoer
  • COK Aarhus
    Hedeager 5, 1. sal
    8200 Aarhus N

    Dag 1: 22. oktober 2020
    Dag 2: 17. november 2020
    Dag 3: 14. december 2020
    Alle dage kl. 9.00 - 15.30
Datoer
COK Aarhus
Hedeager 5, 1. sal
8200 Aarhus N

Dag 1: 22. oktober 2020
Dag 2: 17. november 2020
Dag 3: 14. december 2020
Alle dage kl. 9.00 - 15.30
Pris: 4.750 kr.
Prisen er. ekskl. moms og dækker undervisning, materialer og forplejning. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads.?
Tilmeldingsfrist25.09.2020. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Forløb tilpasset arbejdspladsen
Gem som favorit

Teamkoordinatoruddannelsen

Styrk dine kompetencer som teamkoordinator.

Indhold

Står du som teamkoordinator i spidsen for det professionelle læringsfællesskab, og vil du have nyeste viden om teamet som udviklingsplatform, og lære helt konkrete metoder til at styrke teamets udviklingsarbejde og dialog?

Så tilmeld dig denne praksisnære uddannelse, som giver dig mulighed for at arbejde direkte med opgaver og processer fra din egen praksis så du kan bidrage med værdiskabelse, læring og forandring i hverdagen på din arbejdsplads.

Dit udbytte af forløbet:

  • Du bliver i stand til at navigere mellem teamkoordinatorens mange forskellige roller
  • Du får indblik i udvalgte metoder og elementer af et professionelt lærende fællesskab og inspiration til, hvordan de anvendes endnu mere i praksis
  • Du bliver styrket i at gå forrest i teamet i forhold til at styre møder og facilitere processer samt fastholde teamets fælles beslutninger og opgaver
  • Mulighed for at afprøve konkrete handlinger i egen praksis og få/give sparring til en læringsmakker på holdet
  • Kommer du sammen med kollegaer får I mulighed for sammen at skabe et fælles grundlag for teamkoordinatorer

Forløbet er udviklet på baggrund af erfaringer fra et nationalt skoleudviklingsprojekt. Der er primært fokus på teamkoordinatorens rolle og opgaver i forbindelse med forandringer, læring og udvikling, som ikke alene er gældende for en pædagogisk praksis men genkendeligt i mange andre organisationer.

Hvad får din leder ud af det – hvorfor skal du afsted på uddannelse?

  • Dygtige teamkoordinatorer kan bidrage med at inspirere kolleger og understøtte ledelse i fælles indsatser
  • Velfungerende professionelle lærende praksisfælleskaber hvor alle forholder sig lærende til egen praksis understøtter ledelsens strategisk fokus og kerneopgaven
  • Ledere distribuerer opgaver og ansvar ud til bl.a. teamkoordinatorer og andre ressourcepersoner – forløbet understøtter teamkoordinatoren i at kunne løfte opgaven
Undervisere/ Oplægsholdere

Lisbeth Tarp Mouritzen, chefkonsulent COK og Susanne Harder, chefkonsulent COK

Begge undervisere har mange års erfaringer med at arbejde med kompetenceudvikling for ledere og medarbejdere og organisationsudvikling primært i skole- og dagtilbud.

Program

Se programmet for forløbet nedenfor
Dag 1
  • 08:30
    Ankomst og morgenbrød/kaffe
  • 09:00
    1. Uddannelsesdag: Rollen som teamkoordinator
    Vi arbejder med teamkoordinatorens mange roller og diskuterer, hvordan teamkoordinatorer og ressourcepersoner lykkes med både at være kollega og uformel leder. Vi diskuterer desuden din rolle i spændingsfeltet mellem ledelse og kollegaer og arbejder med, hvordan du kan håndtere alle disse kasketter og samtidig nå i mål med teamets opgaver.

    Vi kommer bl.a. til at arbejde med:
    - Distribueret ledelse - generelt og i et skoleperspektiv
    - Samarbejde mellem ledelse og medarbejdere - forventningsafstemning af opgave
    - Teamkoordinatorens dobbeltsidighed og bærer af viden i organisationen
    - Roller og identitet
    - Organisationens hybrider - forskellige mulige positioner
    - Ekspert og facilitator

    På første uddannelsesdag skal du udvælge, hvilken aktion du konkret vil prøve af i praksis inden næste uddannelsesdag og sparre med din læringsmakker om, hvad du vil gå hjem at gøre inden næste undervisningsgang.

    Der indlægges pauser i løbet af dagen.
  • 15:30
    Afslutning og tak for idag
Dag 2
  • 08:30
    Ankomst og morgenbrød/kaffe
  • 09:00
    2. Uddannelsesdag: Ligeværdig og anerkendende kommunikation
    Vi arbejder med kommunikationens store betydning i hverdagen, og præsenterer redskaber til et velfungerende professionelt og lærende samarbejde. Vi drøfter, hvordan konkrete redskaber og værktøjer kan understøtte arbejdet med en ligeværdig og anerkendende kommunikation i teamet. Vi arbejder derfor også med forståelse for forandringsreaktioner og behov.

    Vi kommer bl.a. til at arbejde med:
    - Systemisk kommunikationsforståelse
    - Kommunikationens i forskellige domæner
    - At lytte, spørge og forstyrre
    - At arbejde i forandringer

    På dag 2 følger vi op på din aktion og sætte fokus på din konkret prøvehandling til næste uddannelsesdag.

    Der indlægges pauser i løbet af dagen.
  • 15:30
    Afslutning og tak for idag
Dag 3
  • 08:30
    Ankomst og morgenbrød/kaffe
  • 3. Uddannelsesdag: Facilitering af teamets samarbejde
    Vi arbejder med metoder og modeller til at strukturere og styre møder samt fastholdelse af teamets fælles beslutninger. Du bliver rustet til at facilitere processer og gå forrest i en længerevarende udviklingsproces og skabe retning og engagement i dit og dine kollegaers arbejde. Derfor får du også en viden om, hvordan du kan arbejde med begreber som uformel og formel magt og mandat.

    Vi kommer bl.a. til at arbejde med:
    - Effektive teams
    - Mødeledelse- og facilitering
    - Forskellige forståelser af magtbegrebet
    - Konflikthåndtering - og opløsning

    Vi samler op på dine erfaringer med egne aktioner og kigger fremad ift. muligheder og det næste bedste skridt i egen praksis.

    Der indlægges pauser i løbet af dagen.
  • 15:30
    Afslutning og tak for idag

Vil du vide mere?

Spørg en COK'er