NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

At tale med børn – børnesamtalen efter servicelovens § 48

Børn og unge er eksperter i eget liv og hvis en indsats skal lykkes, må den tage udgangspunkt i barnet eller den unges egne erfaringer, perspektiver og ønsker. De vil rigtigt gerne inddrages og lyttes

Inddragelse af børn og unge i sagsbehandlingen er et lovkrav, som kræver dygtige sagsbehandlere der mestrer kunsten at afholde gode børnesamtaler. På kurset stiller vi overordnet skarpt på udfordringer forbundet med at inddrage børn i deres egen sagsbehandling.
Vi arbejder med metodevalg set i barnets kontekst, problemets art, intensitet, og hvad der ønskes opnået i dialogen med barnet.

På kurset vil vi bl.a. gennemgå følgende:

  • Betydning af at forstå og planlægge samtalen i en nuværende kontekst, samt i forhold til det særegne, der er hos hver enkelt barn, barnets problem, barnets relationer mv.
  • Hvilke udfordringer er der ved at tale med børn?
  • Hvilken forståelse er mulig at opnå i samtalen?
  • Barnet som selvstændig og afhængig aktør i samtalen
  • Metodebegrebet
  • En metode til forberedelse af samtalen
  • Forskellige metoder, der støtter barnet i sin fortælling
  • Den triangulerede samtale
  • Fremmende og hæmmende kommunikation
  • Teorier, der har betydning for samtalen
    • Kurset afvikles som eksternat over to dage. Det former sig som en vekselvirkning mellem oplæg, diskussion, gruppearbejde med eksempler fra deltagernes egen praksis.

      Ved deltagelse i kursuset får du:

      • En forståelse for og indsigt i de principper, der er for samtaler med børn og unge i forskellige situationer
      • En forståelse af barnet i de sociale sammenhænge det er en del af, og hvilken betydning det har for dialogen med barnet
      • Metoder og redskaber i børnesamtalen
      • Kundskabsbaseret viden, der er relevant for forståelse af børn/unge og for samtaler med børn/unge samt forskellige samtaleformer og teknikker
    Undervisere/ Oplægsholdere

    Underviser er Karen-Asta Bo, socialrådgiver, forfatter og freelance konsulent. Videreuddannelse indenfor supervision og børne- og familiebehandling. Har afholdt adskillige kurser og foredrag om den professionelle børnesamtale

    Målgruppe

    Kurset er for myndighedssagsbehandlere og medarbejdere, der fører tilsyn med anbragte børn og unge.

    Kursusdatoer
    • Komponent Odense, Phønix, Schacksgade 39, 5000 Odense C
      04.05.2022 kl. 08:30 - 05.05.2022 kl. 15:30
    Når du vælger startdato og sted opdateres pris, informationer og tilmeldingslink automatisk.
    Datoer
    Komponent Odense, Phønix, Schacksgade 39, 5000 Odense C
    04.05.2022 kl. 08:30 - 05.05.2022 kl. 15:30
    Pris: 4.950 kr.
    Prisen er. ekskl. moms og dækker undervisning, materialer og forplejning. Udbydes som eksternatforløb. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Tilmeldingen er bindende efter fristens udløb. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads.
    Tilmeldingsfrist04.04.2022. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
    Forløb tilpasset arbejdspladsen
    Gem som favorit

    Program

    Dag 1
    • 08:30
      Kaffe, te og brød
    • 09:00
      Velkomst
    • 09:10
      Dagens program
      Betydning af at forstå og planlægge samtalen i en nuværende kontekst, samt i forhold til det særegne, der er hos hvert enkelt barn, barnets problem, barnets relationer mv.
      Hvilke udfordringer er der ved at tale med børn?
      Hvilken forståelse er mulig at opnå i samtalen?
      Barnet som selvstændig og afhængig aktør i samtalen.

      Kurset vil forme sig som en vekselvirkning mellem oplæg og diskussion.
      Der vil blive taget udgangspunkt i kursisternes praksis erfaringer.
    • 12:00
      Frokost
    • 12:45
      Dagens program - fortsat
    • 15:15
      Opsamling dag 1
    • 15:30
      1. dag slut
    Dag 2
    • 08:30
      Kaffe, te og brød
    • 09:00
      Dagens program
      Metodebegrebet
      En metode til forberedelse af samtalen.
      Forskellige metoder, der støtter barnet i sin fortælling.
      De triangulerede samtale.
      Fremmende og hæmmende kommunikation.
      Teorier, der har betydning for samtalen.

      Kurset vil forme sig som en vekselvirkning mellem oplæg og diskussion.
      Der vil blive taget udgangspunkt i kursisternes praksis erfaringer.
    • 12:00
      Frokost
    • 12:45
      Dagens program - fortsat
    • 15:15
      Opsamling og kort evaluering
    • 15:30
      Kurset slut

    Vil du vide mere?

    Kontakt os i dag