Målgruppe

Kurset er både for ledere og medarbejdere.

Gem som favorit

Tag kontrollen over din hjerne og undgå stress

Få "hands on" teknikker til, hvordan du kan træne og tage kontrollen over din hjerne, og samtidig oparbejde en indre ro og balance og bevidst styre udenom stress fælden

Med udgangspunkt i de evidensbaserede Mindfulness programmer Mindfulness baseret stress reduktion (MBSR) og Mindfulness baseret kognitiv terapi (MBCT), vil du få helt konkrete "hands on" teknikker til, hvordan man kan træne og tage kontrollen over sin hjerne, og samtidig oparbejde en indre ro og balance og bevidst styre udenom stress fælden. Du vil blive guidet igennem forskellige meditationer, afspændingsøvelser og andre opmærksomhedsøvelser og få et indblik i de mekanismer, der går i gang, når vi bliver stressede og mister overskuddet. Du vil få viden om kroppen, hjernen og nervesystemet, og hvordan man kan påvirke det hele i en gavnlig retning. Du vil blive bevidste om, hvordan det er muligt selv at regulere hjernen og opmærksomheden, så man kan navigere udenom stress og stress relaterede sygdomme. Udover teknikker til at berolige sig selv, vil du få en fornemmelse af, hvordan øvelserne kan hjælpe dig med at øge din koncentrationsevne, din tilstedeværelse og hvordan du opnår en dybere relation til dig selv. Vi vil komme ind på håndtering af tanker og tankemylder, du vil gennem øvelserne blive bevidst om, hvordan tanke- og adfærdsmønstre enten kan være gavnlige eller ej, og hvordan man kan regulere disse. Du vil få helt konkrete teknikker, der kan tages i brug med det samme og teorien vil være understøttet af øvelser, ligesom der henvises til forskningen på området.

De øvelser vi har haft i løbet af dagen, vil efterfølgende blive sendt på lydfil, så der er mulighed for at bruge teknikkerne i egen hverdag.

- Emner vi vil komme ind på i løbet af dagen:
- Hvad betyder Mindfulness og det at være Mindful
- Grundprincipperne i Mindfulness
- Forskningen indenfor Mindfulness
- Det sympatiske og parasympatiske nervesystem
- Hvordan vi kan påvirke kroppen og hjernen til mere ro og overblik
- Automatpiloten, Monkey Mind og indre dialoger
- Håndtering af tankemylder, tanke- og adfærdsmønstre
- Bevidst styring af opmærksomheden
- Udfordringer ved træningen
- Indgange til nærvær, ro og overblik

Dagen kan ses som en inspirationsdag til et længerevarende forløb, både i gruppe eller individuelt eller et mere skræddersyet forløb. Opsummeret, vil dagen give dig værktøjer til:

- at være mere tilstede i deres opgaver, at strukturere tanker, bevare overblikket og holde "øjet på bolden" i en forandringspræget hverdag
- at bevare grundigheden og evnen til at reflektere professionelt - uden at lade sig forstyrre af spontant opståede tanker eller følelser
- at berolige sig selv og oparbejde en indre balance også i pressede situationer
- at tilegne sig viden om hvordan nervesystemet, kroppen og hjernen fungerer, og hvordan man kan påvirke hele systemet i en gavnlig retning
- at få indblik i, hvordan øvelserne kan hjælpe med til at prioritere opgaver mere hensigtsmæssigt og at navigere og sortere i miljøer med skarpe deadlines
- at behandle og forebygge stress og stress relaterede symptomer som bla. søvnforstyrrelser, tankemylder, uro og spændinger
- at opnå en dybere relation og et større kendskab til sig selv og øge bevidstheden om egne tanke- og adfærdsmønstre.

Undervisere/ Oplægsholdere

Mette Borregaard Andersen har beskæftiget sig med Mindfulness i mere end 10 år, og hun er uddannet Mindfulness instruktør hos Center for Mindfulness v/Psykolog Silke Rowlin i metoderne indenfor MBSR (Mindfulness baseret stress reduktion) og MBCT (Mindfulness baseret kognitiv terapi), med fokus på behandling, forebyggelse, samtaleterapi, coaching og undervisning. Med en baggrund fra både den private og den offentlige sektor har Mette gennemført forløb for bl.a. Fyns Politi og Odense Kommune

Vil du vide mere?

Spørg en COK'er