NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Ny i ledelse

Lær, hvad der skal til for at lykkes som leder. Udarbejd dit eget personlige ledelsesgrundlag og få værktøjer til at opnå følgeskab, skabe resultater og forstå dig selv i samspillet med andre.

Har du mærket de første udfordringer som ny leder – og har du behov for at styrke din ledelsesidentitet og dine virkemidler som leder? Med dette kursus styrker du din rolle og position ind i det lille og det store fællesskab i organisationen. Du udvikler dit eget ståsted som leder og får konkrete værktøjer til at opnå følgeskab, skabe resultater og ikke mindst forstå dig selv og din rolle i samspillet med andre.

Indhold

På baggrund af vores mange erfaringer med leder- og talentudvikling for offentlige og særligt kommunale ledere, har Komponent lavet et forløb målrettet dig, der er ny leder. Her kommer du bl.a. til at arbejde med:

  • At træde i karakter som leder
  • Dit personlige WHY og dit ledelsesgrundlag
  • Dit personlige lederskab – selvindsigt og selvudsyn
  • Balancehjul og spændingsfelter i dit ledelsesrum
  • Ledelse af fag og fagligheder i forandring
  • Organisatoriske samtaler
  • At sætte og udvikle det rigtige hold

"Jeg har fået meget mere selvtillid som leder. Forløbet har hjulpet mig til at finde ud af, hvordan jeg skal positionere mig som leder, også over for mine forhenværende kollegaer", fortæller en tidligere deltager. Læs artiklen her.

Fire undervisningsdage og personlig samtale
Forløbet består af fire læringsdage, træning i egen organisation, udarbejdelse af personprofil og en personlig samtale om styrker og udfordringer i det personlige lederskab. Forløbet strækker sig over tre måneder, så du har tid til at afprøve ny viden og værktøjer i din egen organisation og vende udfordringer og issues med dine kollegaer på arbejdspladsen, din underviser og dine medstuderende.

Udfordret som ny leder? Du er ikke alene
For mange begynder de første tanker om ledelse med ønsket om at gøre en forskel. Og fra tanke er der måske ikke langt til handling – og lige pludselig er man leder for første gang.

Ny leder i egen velkendte organisation og leder for tidligere kollegaer – eller ny leder i en helt ny kontekst, hvor alle relationer og strukturer er nye. Begge situationer har forskellige vilkårs- og mulighedsrum for dig som leder.

Vi ved fra Ledelseskommissionens undersøgelsesfund, at især de første 5 år er svære og kritiske for nyudnævnte ledere. Det kan være helt enkle praktiske problemer og administrative rutiner, der driller. Andre oplever, at det er svært at gå fra et kollegialt fællesskab til at stå alene som ny leder, hvor man endnu ikke er faldet til i de nye ledelsesfællesskaber. Andre igen oplever problemer med at træde i karakter som leder og tvivler indimellem på egne evner og formåen som leder.

Så hvis du indimellem føler, at hverdagens små og store udfordringer fylder lidt rigeligt, så skal du vide, at du ikke er alene, men at mange nye ledere udfordres af det samme.

Undervisere/ Oplægsholdere

Christina Nüssler, cand.merc. Strategi og ledelse fra Aarhus Universitet. Christina har mere end 18 års erfaring som konsulent og underviser indenfor områderne; Ledelse, Forandringsledelse, Strategi, Ledelse uden formelt personaleansvar, Netværksledelse og organisering samt mødefacilitering. Christina har arbejdet med både private og offentlige ledere på alle niveauer og har selv 8 års erfaring som hhv. videncenterchef og områdedirektør. Christina har været ansat som Chefkonsulent i Komponent (tidligere COK) siden januar 2015.

Hanne Lykke, cand.arch., psykoterapeut og Master i positiv psykologi. Hanne har 30 års erfaring med politisk ledede organisationer, i både kommunalt og regionalt regi, hvor hun har arbejdet som henholdsvis udviklingsmedarbejder, projektleder og som forvaltningschef. Har siden 2007 været ansat i Komponent (tidligere COK) og arbejder nu som chefkonsulent med særligt fokus på leder- og talentudvikling, herunder personlig kompetenceudvikling, hvor hun er en erfaren coach og testtilbagemelder.

Målgruppe

Nye ledere, som lige har fået sine første erfaringer med ledelse, og som har personaleansvar over for ikke-ledende medarbejdere.

SØG EVT. DEN KOMMUNALE KOMPETENCEFOND ELLER DEN STATSLIGE KOMPETENCEFOND OM ØKONOMISK STØTTE:

Den Kommunale Kompetencefond kan støtte med op til 25.000 kr. inden for en periode på 12 måneder til efter- og videreuddannelse, hvis du er kommunalt ansat og omfattet af en overenskomst med FOA, 3F, Dansk Metal, BUPL, HK Kommunal, Socialpædagogerne, Teknisk Landsforbund, Dansk Socialrådgiverforening eller Forhandlingskartellet.
Den Kommunale Kompetencefond, er stiftet som en del af overenskomstforhandlingerne. Formålet med fonden er, at understøtte den kommunale opgaveløsning og styrke medarbejdernes udviklingsmuligheder på arbejdsmarkedet. Der kan gives delvis refusion for kursusgebyr, transport og evt. overnatning ifm. kurset – op til 80% af de faktiske udgifter.

Støtten skal søges FØR kurset starter - se mere om reglerne og hvordan du ansøger på https://denkommunalekompetencefond.dk/

Er du ansat i staten, kan du evt. søge om fondsstøtte til din kompetenceudvikling ved Den Statslige Kompetencefond - læs mere om reglerne og hvordan du ansøger på https://kompetenceudvikling.dk/den-statslige-kompetencefond

Kursusdatoer
  • Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart

    Undervisningsdage:
    27.10.2021
    17.11.2021
    09.12.2021
    18.01.2022

    Alle dage kl. 09:30 - kl. 16:00

    Individuelle samtaler afholdes virtuelt den:
    26.01 og 27.01.2022
    Der er afsat 1 time pr. person - tid og medie aftales nærmere med undervisere.
Når du vælger startdato og sted opdateres pris, informationer og tilmeldingslink automatisk.
Datoer
Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart

Undervisningsdage:
27.10.2021
17.11.2021
09.12.2021
18.01.2022

Alle dage kl. 09:30 - kl. 16:00

Individuelle samtaler afholdes virtuelt den:
26.01 og 27.01.2022
Der er afsat 1 time pr. person - tid og medie aftales nærmere med undervisere.
Pris: 16.650 kr.
Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, materialer inkl. personprofil, samt forplejning. Opnå rabat ved tilmelding af flere deltagere fra samme kommune (på samme Ny i ledelse hold): Få 10 % rabat på tilmelding af deltager nummer 3, nummer 4 osv. Faktura sendes, når tilmeldingsfristen udløber. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristens udløb.
Tilmeldingsfrist28.09.2021. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Forløb tilpasset arbejdspladsen
Gem som favorit

Program

Dag 1
  • At træde i karakter som ny leder – snubletråde og trædesten
  • 09:00
    Ankomst kaffe og morgenbrød
  • 09:30
    Velkommen og rammesætning af forløbet og dagens program
  • 09:45
    Præsentationsrunde
    Hvem er jeg, og hvad vil jeg gerne blive klogere på gennem forløbet - hvor er jeg udfordret - og hvad vil jeg gerne udfordres på?
  • 11:00
    Myndighedsrammen rundt om dit ledelsesrum
    Kommunestyret, den politiske organisation og de grundlæggende forvaltningsretlige regler, i et praksisnært perspektiv
  • 12:15
    Frokost
  • 13:00
    Myndighedsrammen fortsat med fokus på embedsmandspligter og etik
  • 15:00
    At træde i karakter som ny leder
    Hvilke kritiske faktorer skal du være opmærksom på de første år som ny leder og hvordan skaber du de bedste rammer om din organisatorisk legitimitet og følgeskab
  • 16:00
    Personlig udviklingsopgave – hvad er dine næste konkrete skridt
  • 16:30
    Tak for denne gang
Dag 2
  • At lykkes som ny leder i et balanceret lederskab mellem mange dagsordner
  • 09:00
    Ankomst kaffe og morgenbrød
  • 09:30
    Velkommen – fælles læring ud fra jeres personlige prøvehandlinger
  • 10:15
    Ledelsesstrømninger i perspektiv
  • 11:00
    Kaffe
  • 11:15
    At lykkes i spændingsfelter mellem drift – effektiviseringer, samskabelse og udvikling af resiliente samfund og borgere
  • 12:15
    Frokost
  • 13:00
    Ledelse som fag og faglig ledelse med afsæt i det rammesættende myndighedsrum og god forvaltningsskik
  • 15:30
    Personlig udviklingsopgave – hvad er dine næste konkrete skridt
  • 16:00
    Tak for denne gang
Dag 3
  • Dit personlige lederskab og ledelsesgrundlag
  • 09:00
    Ankomst kaffe og morgenbrød
  • 09:30
    Velkommen igen: Vi skaber fælles læring fra jeres prøvehandlinger derhjemme
  • 10:15
    Hvis ledelse skal lykkes: Undersøgelse fra væksthus for ledelse og de mange arenaer som skal mestres
  • 11:00
    Dit personlige lederskab
  • 12:00
    Frokost
  • 12:45
    Dit personlige lederskab og ledelsesgrundlag
  • 15:30
    De første skitser til et personligt ledelsesgrundlag
  • 16:00
    Tak for denne gang
Dag 4
  • Relationel ledelse gennem de nødvendige samtaler
  • 09:00
    Ankomst kaffe og morgenbrød
  • 09:30
    Vi zoomer ind på jeres ledelsesgrundlag – fælles læring
  • 11:30
    Delegering af opgaver og distribueret ledelse i praksis
  • 12:15
    Frokost
  • 13:00
    De organisatoriske samtaler
  • 15:30
    Fælles læringsopsamling og opmærksomhedspunkter
  • 16:00
    Tak for denne gang
Dag 5
  • Individuelle samtaler
    Den 26. og 27. januar 2022 afholdes individuelle samtaler om styrker og udfordringer i det personlige lederskab som ny leder.
    Der er afsat 1 time til hver deltager til personlig sparring.
    Tid og sted aftales nærmere.

Vil du vide mere?

Kontakt os i dag