Jeg har fået et helt andet syn på, hvad en teamkoordinator er

Sandra Gleerup er skolepædagog på Tønder Grundskole og en af deltagerne på teamkoordinatoruddannelsen i Tønder Kommune. Hun er endnu ikke teamkoordinator, men hendes ledelse har alligevel sendt hende med på forløbet. Hun håber, at der fremover også bliver et team for skolens pædagoger, hvor de kan diskutere værdier, opgaver og mål.

Hvad er teamkoordinatorens vigtigste rolle? 

For mig er det, at der er styr på dagsordenen, og at man får den sendt ud. Jeg er ikke teamkoordinator endnu, men forløbet har været utrolig spændende, for jeg har fået et helt andet syn på, hvad en teamkoordinator er. Jeg troede, at en teamkoordinator kun var den, der sad og tog referat. Nu ved jeg hvor vigtigt, det er, at vi får vendt værdierne, at vi fra starten får sat nogle rammer for, hvad vi vil med vores team, så vi kan arbejde konstruktivt og nå vores mål. Der er dagsordenen sindssyg vigtig. Mere vigtig end jeg nogensinde havde troet. Vi skal have punkter og tidsramme på, og så vil jeg som teamkoordinator sørge for, at vi har et team, hvor vi har tillid til hinanden, hvor vi føler tryghed, hvor man tør komme med sin mening, og hvor man føler sig hørt. Alle skal have plads, og alle skal have lov at komme på banen. 

Hvad bliver dit næste skridt? 

Jeg er skolepædagog, og mit næste skridt bliver helt klart at tage fat i min leder og skolens ledelse. Jeg tror, at de er med på ideen, eftersom de har sendt mig på teamkoordinatoruddannelsen, men jeg vil arbejde for, at vi skolepædagoger får vores eget team, hvor vi kan vende ting, som er relevante for os, og få diskuteret pædagogernes værdier og tanker. For mig er det også vigtigt at få drøftet med dem, hvad teamkoordinatorens rolle egentlig er. Jeg tror, at de har samme opfattelse af rollen, som jeg havde før uddannelsen.

Er der konkrete metoder, du vil bruge fremover – og hvorfor? 

Jeg vil være meget fokuseret på at sikre en tidsramme på vores dagsorden, så vi oplever at komme gennem punkterne. Og så skal vi reflektere meget mere, end vi gør i dag og slutte af eller starte op med en evaluering af vores møder.