COVID 19
Sådan afholder COK kurser, uddannelser og konferencer
Se retningslinjer og forholdsregler her

Hvem er proceskonsulenten?

Det er et spørgsmål, vi tit får. Derfor tog vi en snak med nogle af deltagerne, der netop er i gang med proceskonsulentuddannelsen. I dette nyhedsbrev kan du læse om Louise og Ulla, og hvorfor de har valgt at blive proceskonsulenter. Hvem ved, måske er det også noget for dig?

Ulla Christensen er pædagogisk udviklingskonsulent i Greve Kommune, og hun laver både uddannelser og faciliterer møder for alt fra to og fem til hundrede deltagere. Louise Aagaard Kristensen er HR-konsulent på Aarhus Universitetshospital, hvor hun sidder med kompetenceudvikling.

Begge arbejder de med at processe og facilitere, og begge ønskede de at få en teoretisk ballast og nogle nye værktøjer og øvelser til at gribe processer an. Derfor tilmeldte de sig Proceskonsulentuddannelsen. Nu har de gennemført tre af de fire moduler, uddannelsen består af, og tilbagemeldingen er klar.

Jeg har fået nogle helt konkrete værktøjer, som jeg ikke kendte i forvejen, og som også medvirker til, at jeg selv begynder at søge nye værktøjer i stedet for de samme gamle, som jeg har brugt altid. For eksempel at arbejde med IDOART, når jeg planlægger. Altså en model, der gør det meget overskueligt at arbejde med alle de aspekter, der er i en proces – Intention, Desired Outcome, Agenda, Rules and Roles og Time,

siger Ulla Christensen.

For Louise Aagaard Kristensen har Proceskonsulentuddannelsen givet en tryghed og personlig ballast, fordi hun har fået en større forståelse for, hvilken effekt de forskellige værktøjer givet.

Jeg gør nok mange ting i forvejen, men jeg har fået forståelse for, hvilken effekt det har, og hvorfor det er godt at gøre. Det giver mig en sikkerhed og en tryghed, at jeg har belæg for at gøre, som jeg gør. De helt konkrete praktiske øvelser, vi har fået med, kan jeg gå ud og gøre brug af med det samme. Men egentligt også teorien bag. Så sammenhængen og koblingen har været rigtig vigtig at få med,

siger Louise Aagaard Kristensen.

Aktionslæring giver hands-on erfaring

Proceskonsulentuddannelsen veksler mellem teoretisk undervisning og aktionslæringsgrupper, hvor grupperne omsætter undervisningen i konkrete opgaver fra arbejdsdagen.

Ved at veksle mellem undervisning og aktionslæringsgrupper får deltagerne løbende mulighed for at afprøve og kvalificere de metoder, som de lærer gennem forløbet. Det overordnede formål er, at deltagerne i løsning af de mange opgaver lærer at tænke og arbejde i helheder og på tværs af organisationen,

siger John Møldrup, der har arbejdet med procesledelse og facilitering i mere end 10 år. Og det fungerer rigtig godt for Louise Aagaard Kristensen.

Vi har været koblet sammen i arbejdsgrupper, og det har været rigtig godt. Arbejdsgrupperne er en stor og betydningsfuld del af uddannelsen. Vi får opgaver fra gang til gang. Vi får sparret indbyrdes om de ting, vi har haft i undervisningen, og der opstår nye spørgsmål, som vi kan tage med og få besvaret til næste undervisningsgang. Så det har været rigtig godt. Også fordi man får noget hands-on i forhold til de øvelser, man får fremlagt. Man får mulighed for selv at præsentere og teste nogle ting af.

For Ulla Christensen har det været de erfarne undervisere, der har givet hende lige det ekstra.

Det er nogle dygtige herrer, der står for det, og noget af det vigtigste jeg tager med mig, er nok egentlig at se de to undervise. Det giver mig rigtig meget inspiration. Det er to meget forskellige personer, og så har der også været en gæsteunderviser, og det er interessant og lærerigt at se de tre meget forskellige tilgange til det samme arbejde. De er alle meget vidende og kan svare på stort set alle spørgsmål på området,

siger Ulla Christensen.

God dynamik mellem faggrupper

Det er noget nyt, at COK udbyder Proceskonsulentuddannelsen på åbne hold. Hidtil har der været tradition for, at kommunerne har hjemkøbt forløb til en afdeling eller lignende, hvor man så kan sætte fokus på en særlig proces. Louise Aagaard Kristensen er dog glad for muligheden for at tage uddannelsen på et åbent hold.

Jeg får faktisk rigtig meget ud af at sidde sammen med folk fra andre kommuner og regioner, som arbejder med nogle helt andre ting. Det er der en stor læring i, og det fungerer rigtig godt, at man får nogle forskellige input og også hører om de erfaringer, andre konsulenter kommer med.

Man skal tage uddannelsen, fordi man får en faglig ballast i forhold til det teoretiske, og man kan få nogle gode redskaber, som man kan bruge, når man står over for forskellige ting, man skal facilitere, undervise i eller processe. Det giver også en personlig ballast og sikkerhed. Du udvikler dig personligt ved at tage uddannelsen, for du kommer til at reflektere meget over, hvordan du gør tingene og hvorfor. Så det giver både noget fagligt og noget personligt,

siger Louise Aagaard Kristensen.

Kontakt