NYHED
Vi er blevet til Komponent – Kommunernes Udviklingscenter
Læs mere om Komponent her

Driftsledelse på ældre- og sundhedsområdet

Få ny viden om drift, styring og ledelse på ældre- og sundhedsområdet og konkrete bud på, hvordan du kan optimere, effektivisere og kvalitetsudvikle sammen med dine medarbejdere.

Indhold

Som driftsleder på sundheds- og ældreområdet løfter du en både vigtig og kompleks ledelsesopgave, der kræver helt særlige kompetencer.

Du skal have styr på dagligdagen uden at miste blikket for kerneopgaven i et større perspektiv. Du skal have borgeren i centrum uden at ignorere krav og forventninger fra pårørende, politikere og forvaltning. Du skal styre en stram økonomi uden at gå på kompromis med hverken kvaliteten i plejen eller medarbejderne og din egen arbejdsglæde. Og du skal få samarbejdet med læger, regionen, andre enheder i forvaltningen til at fungere i en hverdag præget af tilsyn og benhård prioritering.

Og det vel at mærke i en organisation, som arbejder 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, 365 dage om året.

Det giver god mening, hvis du fra tid til anden føler, at du skal holde mange bolde i luften - det er du ikke alene om!

Vi har derfor udviklet dette praksisnære lederudviklingsforløb for dig, der vil have nye kompetencer og værktøjer til at løfte driftslederopgaverne på ældre- og sundhedsområdet. Udgangspunktet for forløbet er din praksis, og i løbet af kursusperioden arbejder du med opgaver, temaer og problematikker fra din egen dagligdag med udgangspunkt i de tre hjørneflag for stabil driftsledelse - med borgere og pårørende i centrum.

Formål
Formålet med forløbet er at give dig viden, konkrete redskaber og værktøjer, som både bidrager til at kvalificere organisationen og hjælper til at sikre en stabil hverdag for borgere og medarbejdere.

Forløbet består i alt af fire læringsdage, hvor vi arbejder med følgende temaer:

1. modul: Datadrevet ledelse og praksisnær kvalitetsudvikling
På dette modul lærer du, hvordan du kan anvende klinisk data til datadrevet ledelse, og du afprøver forbedringsmetoden og forandringsteori som veje til kvalitetsudvikling af praksis.

2. modul: Ressourceledelse, driftsøkonomi og opgaveprioritering
På dette modul får du overblik over hvordan du prioriterer i hverdagens travlhed. Du lærer også, hvordan et driftsbudget er sammensat og får nye værktøjer, som du kan bruge til at styre økonomien og skabe økonomisk råderum.

3. modul: Læring og håndtering af tilsyn
På dette modul har vi fokus på hvilke anmeldte og uanmeldte tilsyn du kan forvente. Du lærer også at anvende tilsyn til konkret læring og kvalitetsudvikling, og hermed styrke den organisatoriske resiliens og meningsskabelsen i hverdagen.

4. modul: Den attraktive arbejdsplads og samarbejde på tværs
På dette modul har vi fokus på social kapital, og du får metoder til at inddrage medarbejderne i at udarbejde individuelle udviklingsplaner, der øger arbejdsglæden og gør din organisation til en attraktiv arbejdsplads. Du får også konkrete metoder til at styrke samarbejde med pårørende.

Du vil blive præsenteret for et udvalg at modeller, metoder og værktøjer, der kommer i spil i forløbet.Mellem læringsværkstederne får du mulighed for at arbejde med temaer, metoder og værktøjer i din egen organisation.

Efter forløbet vil du:

  • Stå stærkere i dit lederskab
  • Have flere metoder til at sikre stabil drift
  • Vide, hvordan du kan bidrage til at kvalificere organisationen
Undervisere/ Oplægsholdere

På forløbet vil du møde kompetente og erfarne undervisere fra Type2dialog. Alle har solid erfaring med ledelse, udvikling og drift på sundheds- og ældreområdet.

Type2dialog er en konsulentvirksomhed, som leverer analyser, kompetenceudvikling og implementeringsprocesser på ældre-, sundheds-, handicap-, misbrugs- og psykiatriområdet.

Komponent er en kursus-, lærings- og rådgivningsvirksomhed, som har mere end 50 års erfaring i at designe og gennemføre læringsforløb, der understøtter kommunernes kerneopgave og udvikling. Komponent er etableret i januar 2021 som en fusion mellem KLK, KL Ledelsespolitik og COK – Center for Offentlig Kompetenceudvikling.

Målgruppe

Forløbet er for driftsledere på ældre- og sundhedsområdet med op til tre års erfaring. Du kan f.eks. være afdelingsleder på et plejecenter eller leder af f.eks. et akutteam, et hjemmeplejeteam, et sygeplejeteam, døgnpladser eller en genoptræningsafdeling,

Samarbejdspartner
Type2dialog
Kursusdatoer
  • Komponent/COK Aarhus, Hedeager 5, 1. sal, 8200 Aarhus N
    07.09.2021 kl. 09:00 - kl. 15:30
    28.09.2021 kl. 09:00 - kl. 15:30
    26.10.2021 kl. 09:00 - kl. 15:30
    09.11.2021 kl. 09:00 - kl. 15:30
Når du vælger startdato og sted opdateres pris, informationer og tilmeldingslink automatisk.
Datoer
Komponent/COK Aarhus, Hedeager 5, 1. sal, 8200 Aarhus N
07.09.2021 kl. 09:00 - kl. 15:30
28.09.2021 kl. 09:00 - kl. 15:30
26.10.2021 kl. 09:00 - kl. 15:30
09.11.2021 kl. 09:00 - kl. 15:30
Pris: 9.450 kr.
Prisen er ekskl. moms og omfatter materialer, ophold og forplejning. Hvis I deltager flere fra samme kommune på et forløb, får hver deltager 10 % rabat.
Tilmeldingsfrist09.08.2021. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Gem som favorit

Program

Dag 1
  • 09:00
    Modul 1: Datadrevet ledelse og praksisnær kvalitetsudvikling
    På dette modul lærer du, hvordan du kan anvende klinisk data til datadrevet ledelse, og du afprøver forbedringsmetoden og forandringsteori som veje til kvalitetsudvikling af praksis.
Dag 2
  • 09:00
    Modul 2: Ressourceledelse, driftsøkonomi og opgaveprioritering
    På dette modul får du overblik over, hvordan du prioriterer i hverdagens travlhed. Du lærer også, hvordan et driftsbudget er sammensat og får nye værktøjer, som du kan bruge til at styre økonomien og skabe økonomisk råderum.
Dag 3
  • 09:00
    Modul 3: Læring og håndtering af tilsyn
    På dette modul har vi fokus på, hvilke anmeldte og uanmeldte tilsyn du kan forvente. Du lærer også at anvende tilsyn til konkret læring og kvalitetsudvikling og hermed styrke den organisatoriske resiliens og meningsskabelsen i hverdagen.
Dag 4
  • 09:00
    Modul 4: Den attraktive arbejdsplads og samarbejde på tværs
    På dette modul har vi fokus på social kapital, og du får metoder til at inddrage medarbejderne i at udarbejde individuelle udviklingsplaner, der øger arbejdsglæden og gør din organisation til en attraktiv arbejdsplads. Du får også konkrete metoder til at styrke samarbejde med pårørende.

Vil du vide mere?

Kontakt os i dag