Få styr på det formelle grundlag for byggesagsbehandlingen.

Som kommunal byggesagsbehandler medvirker du til realisering af erhvervslivets vækstplaner og bidrager til at gøre borgernes drømme om det gode liv til virkelighed når de bygger til, bygger om eller bygger nyt.

Du har derfor en central rolle som sparrings- og samarbejdspartner indenfor de servicemål og rammer som der er opstillet kommunalt som dit vilkårs- og mulighedsrum.

Det betyder i praksis at du skal mestre både lovgivning og den løsningsfokuserede dialog for at lykkes som kommunal byggesagsbehandler.

På uddannelsen Den Kommunale byggesagsbehandler – Grundlæggende, får du styr på det formelle grundlag for god og korrekt byggesagsbehandling, med afsæt i en tematisk gennemgang af byggemyndighedens retsgrundlag, herunder Byggeloven, Bygningsreglementet og de grundlæggende forvaltningsretlige principper.

Undervisningen er er blanding af undervisning, caseoplæg, dialog og kollegial sparring i et trygt læringsrum.

Bemærkninger

For at få det fulde udbytte af kurset, er det et krav, at man har minimum 6 måneders erfaring.

Om modul 1 og 2

Uddannelsen Byggesagsbehandleren er en grundlæggende uddannelse, hvor du får styr på det formelle grundlag for god og korrekt byggesagsbehandling. Uddannelsen består af 2 moduler:
Byggesagsbehandling - grundlæggende (modul 1) og Byggesagsbehandling - kontrol og service (modul 2). Modulerne kan tages uafhængigt af hinanden, men det anbefales at tage dem i nævnte rækkefølge.....

Byggesagsbehandling 3

Uddannelsen har en overbygning: Byggesagsbehandling 3, som du kan tage, når du er blevet en erfaren og habil byggesagsbehandler. Det fulde udbytte af overbygningen kræver som minimum 5 års erfaring med kommunal byggesagsbehandling.

Undervisere

  • Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
  • Afdelingsleder Thomas Frydensbjerg
  • Fagkoordinator Michael Borup Lund

Kurset er tilrettelagt i samarbejde med Forum for Danske Bygningsmyndigheder.

11.695 kr.
Sted og startdato
Fredericia: 23. april 2024
Varighed: 3 dage
Se tid og sted for det valgte forløb
Trinity Hotel og Konferencecenter, Gl. Færgevej 30, Snoghøj, 7000 Fredericia
23. april kl. 9.30 - 25. april 2024 kl. 16.30
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer
Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, materialer, forplejning samt overnatning i enkeltværelse. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristen, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristen.
Er du i målgruppen?

Målgruppen er nye og mindre erfarne byggesagsbehandlere. For at få det fulde udbytte af kurset, er det et krav, at man har minimum 6 måneders erfaring. Vi anbefaler også, at man har relevant faglig uddannelse.

Du skal medbringe

Da der på kurset også lægges vægt på den praktiske opgaveløsning, bedes du medbringe en bærbar PC.

Du bedes medbringe byggelov, planlov, bygningsreglement, lommeregner og målepind.

Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

Program

Kaffe med brød
Velkomst og præsentation
Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
Fagkoordinator Michael Borup Lund
Gruppeopgave 1 - ønsket udbytte af kurset
Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
Fagkoordinator Michael Borup Lund
Gruppeopgave 1 (plenum)
Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
Fagkoordinator Michael Borup Lund
Lovgrundlaget – lovhierarkiet og byggeloven
Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
Frokost
Byggeloven fortsat
Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
Kaffepause
Byggeloven fortsat
Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
Pause
Byggeloven fortsat
Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
5 o'clock Tea
Byggetilladelseskrav + ansøgningens indhold
Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
Middag
Morgenmad
Sagsbehandling - lovgennemgang
Fagkoordinator Michael Borup Lund
Kaffepause
Sagsbehandling - lovgennemgang fortsat
Fagkoordinator Michael Borup Lund
Gruppeopgave 2 - anden lovgivning
Fagkoordinator Michael Borup Lund
Gruppeopgave 2 (plenum)
Fagkoordinator Michael Borup Lund
Frokost
Byggeret og helhedsvurdering
Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
Kaffepause
Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
Gruppeopgave 3 - Byggeret og helhedsvurdering
Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
Gruppeopgave 3 (plenum)
Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
5 o'clock Tea
Tekniske krav 2-22
Fagkoordinator Michael Borup Lund
Middag
Morgenmad
Tekniske krav 2-22
Fagkoordinator Michael Borup Lund
Brand- og konstruktionsklasse - hensynene bag
Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
Kaffepause
Afdelingsleder Thomas Frydensbjerg
Brand- og konstruktionsklasse - hensynene bag fortsat
Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
Gruppeopgave 4 - praktisk sagsbehandling - indplacering
Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
Frokost
Gruppeopgave 4 (plenum)
Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
Afgørelse/byggetilladelse
Fagkoordinator Michael Borup Lund
Færdigmelding, Ibrugtagningstilladelse + delibrugtagning
Afdelingsleder Thomas G. Frydensbjerg
Kaffepause
Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
Myndighedsrollen/Forvaltningsret
Chefkonsulent, Juridisk koordinator Lisbet Lorenzen
Opsamling og afslutning
Grab and Go-sandwich - herefter afrejse
Ret til programændringer forbeholdes!

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

AH
Koordinator
Aida Hadzimahovic Buzdalek
landskab
Chefkonsulent
Sigga Birkvad