(Obligatorisk modul på Kommunom, valgfrit modul på Sundhedskommunom)
- Øg din forståelse for menneskers forskellighed og lær at anvende psykologisk teori i udviklingen af din praksis.
- Bliv bedre til at forstå og samarbejde med borgere, kolleger og samarbejdsparter.
- Forstå, hvordan man kan skabe et godt arbejdsmiljø og styrke fællesskabet på arbejdspladsen og lær at bidrage konstruktivt til samarbejdet og kommunikationen på arbejdspladsen.
- Forstå, hvad der sker med mennesker i forandringsprocesser og lær hvordan du i samspil med øvrige aktører på arbejdspladsen kan styrke din stresshåndtering, trivsel og motivation.
- Lær hvordan du kan strukturere og styre en samtale og hvordan du ved hjælp af anerkendende metoder kan skabe gode relationer og udvikle bedre løsninger sammen med andre.
Indhold
- Forskellige psykologiske retninger
- Personlig udvikling og relationers betydning
- Personlighedstyper
- Psykisk arbejdsmiljø/stress/coping
- Holdninger/fordomme/værdier
- Motivation og behov
- Teams/gruppe/roller/dynamik
- Samarbejde og tværfaglighed
- Forandring
- Psykologi i et samfundsperspektiv
- Magt og empowerment
- Transaktionsanalyse/assertion
- Positioner (aktør/offer)
- Medarbejder som kommunikator
Læringsmål og udbytte
De studerende skal
- have indsigt i og viden om forskellige psykologiske retninger og teorier
- ud fra en psykologisk vinkel kunne forstå, hvordan og hvorfor vi som ansatte, borgere og kollegaer agerer, som vi/de gør
- forstå, hvorledes personlige holdninger og fordomme påvirker relationer mellem mennesker, og kunne skelne mellem personlige og professionelle holdninger
- kunne analysere forandringsprocesser, herunder forstå reaktionsmønstre, positionering og håndteringsstrategier for de forskellige parter
- kunne reflektere over etiske aspekter i samtaler og deres egen rolle som kommunikerende individ
De studerende skal
- kunne identificere, analysere og vurdere væsentlige psykologiske problemstillinger på en arbejdsplads
- kunne anlægge forskellige psykologiske perspektiver på en problemstilling
- kunne vurdere fordele og ulemper ved forskellige metoder og redskaber til egen personlig udvikling
- kunne analysere og vurdere mekanismerne i det psykiske arbejdsmiljø på en arbejdsplads
- kunne analysere en kommunikationssekvens og opstille alternative kommunikationsmuligheder
- kunne strukturere og styre en samtale, så der skabes en konstruktiv dialog
De studerende skal
- kunne bidrage fagligt og personligt til forandringer på egen arbejdsplads og kunne forholde sig kritisk til egen rolle i mødet med borgere, kollegaer og samarbejdspartnere
- kunne anvende deres forståelse for borgernes forskellige sociale og kulturelle baggrund til at udvikle kvaliteten i borgerbetjeningen
- kunne deltage i tværfagligt samarbejde ud fra en professionel tilgang
- gennem fortsat personlig og faglig udvikling udvikle deres evne til at omsætte psykologisk og kommunikativ viden i praksis
Tilrettelæggelse
8 undervisningsdage + 2 læringsgruppedage, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Særlige forhold
Modulet svarer til 10 ECTS-point og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen
Eksamensform
Skriftlig individuel 48 timers eksamen
Prisen er ekskl. moms, og dækker undervisning, undervisningsmaterialer og eksamen.
Medarbejdere med administrative funktioner i kommuner og regioner, på institutioner eller i fælleskommunale virksomheder.
Medarbejdere i selvejende institutioner og private firmaer, der samarbejder med kommuner og regioner.
Uddannelsen er niveauvurderet af Danmarks Akkrediteringsinstitution og indplaceret på niveau 5 i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring. I det offentlige uddannelsessystem er akademiuddannelser indplaceret på niveau 5.