Få en grundig gennemgang af lovgivningen omkring sagsbehandling samt de væsentligste sagstyper i sådanne nævn – og bliv klar til en professionel og effektiv sekretariatsbetjening.

Husleje- og beboerklagenævn behandler sager i henhold til primært tre lovområder; lejeloven, boligforholdsloven og almenlejeloven.

Komponent udbyder et kursus, der stiller skarpt på den professionelle og effektive sekretariatsbetjening samt håndtering af hyppigt forekomne problemstillinger, faldgruber og sager inden for nævnsområdet. Herunder sagsbehandlingen fra A-Z, formænd og nævnsmedlemmers roller, sekretærfunktionen samt generel varetagelse af alle juridiske og praktiske forhold omkring nævnenes og sekretariatets arbejde. 

Herudover gennemgås de væsentligste sagstyper, herunder lejefastsættelse i forskellige typer ejendomme, sager om vedligeholdelse, fraflytning, forbrugsregnskaber, husorden samt forbedringer. Desuden vil kurset også berøre nyheder inden for lejeretten og andre vigtige opdateringer inden for husleje- og beboerklagenævnsarbejdet. 

Kurset tager afsæt i din hverdagspraksis, og undervisningen vil derfor veksle mellem indlæg, læringsdialoger og opgaver med udgangspunkt i den nyeste nævns- og retspraksis på området.
 

Undervisere

Michael Bech Jørgensen, sekretariatsleder, faglig chef, sekretariatet for Husleje- og Beboerklagenævnene i Aarhus, samt husleje- og beboerklagenævnsformand

7.975 kr.
Sted og startdato
Kursussted ikke fastlagt: 10. juni 2024
Varighed: 2 dage
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer

Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, materialer, forplejning og overnatning i enkeltværelse. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristen, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristen.

Er du i målgruppen?

Kurset henvender sig til såvel nye som erfarne nævnssekretærer og –formænd, der har brug for et grundigt kendskab til ovennævnte områder, eller som har brug for at blive opdateret på et eller flere af disse områder – eller blot få gode råd og ideer til at opnå en mere effektiv sekretariatsbetjening og opgaveløsning af høj juridisk og administrativ kvalitet. 
 

Program

Ankomst og morgenkaffe/brød
Dag 1 - Sagsbehandling i husleje- og beboerklagenævn samt gennemgang af reglerne i de mest almindelige sagstyper
Velkomst
v/ Michael Bech Jørgensen
Sagsbehandlingsregler og -procedurer. Offentlighedslov, forvaltningslov i sammenhæng med almenlejeloven, lejeloven og boligreguleringsloven, herunder:
a) Parthøring
b) Officialmaksime
c) Nævnenes mulighed for at oplyse sagen - konsekvenser

Nævnenes kompetence, sammensætning og juridiske status, herunder:
a) Gebyrer for sagsbehandling
b) Tvistenævn
c) Nødvendige oplysninger i en sag
d) Nye regler pr. 1. juli 2020

Domstole, kommunalt tilsyn, Folketingets Ombudsmand mm.
Introduktion til lejelovgivningen
Frokost
Forbrugssager
Vedligeholdelsessager
Fraflytningssager
Husordenssager
Pause inden middag
Netværksmiddag
Dag 2 - Lejens størrelse i boliglejemål og oplysning af disse sagstyper
Sager om lejefastsættelse i private udlejningsejendomme (kun huslejenævn)
a) Det lejedes værdi (Claus)
b) Småhuse (Claus)
c) Aftalt og varslet lejeregulering (Claus)
d) Omkostningsbestemt leje og varsling heraf (Claus)
d) Fri lejefastsættelse og BRL § 5, stk. 2, herunder de nye regler i BRL § 5 (Michael)
Frokost
Forbedringer
a) Forbedringsbegrebet
b) Forbedringsforhøjelser
c) Varsling af forbedringer
d) Forhåndsgodkendelser
e) Kort om sammenskrivningen af boligreguleringsloven og lejeloven
Tak for denne gang og kom godt hjem

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

AH
Koordinator
Aida Hadzimahovic Buzdalek
landskab
Chefkonsulent
Sigga Birkvad